Doporučené
CASTROL EDGE TITANIUM FST TURBO DIESEL 5W-40 1L
190,00 Kč
skladem
motorový olej
CASTROL EDGE TITANIUM FST 5W-30 LL 1L
235,00 Kč
skladem
motorový olej
Založeno na 1 recenzích.
SHELL HELIX ULTRA 5W-40 1L
162,00 Kč
skladem
motorový olej
SHELL HELIX ULTRA ECT C3 5W-30 1L
190,00 Kč
skladem
motorový olej
TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W-30 1L
184,00 Kč
skladem
motorový olej

JAKÝ OLEJ A PROČ

JAKÝ OLEJ POUŽÍT A KDY OLEJ VYMĚNIT


Kdy a proč měnit olej v motoru a vliv kvality oleje

V obecném povědomí automobilistů je délka výměnného intervalu oleje většinou 15 000 km a více. Mnozí také nevědí, že při převažující provozu v městské aglomeraci je dobré výměnný interval zkrátit.

O kvalitě motorového oleje rozhoduje pouze výkonová specifikace a nic jiného. Ani krajina výrobce, ani viskozita oleje, ani syntetická nebo minerální ropa. A navíc - kvalita oleje nemá vliv na jeho výměnný interval. Ten určuje výrobce motoru a současně určí minimální přípustnou kvalitu motorového oleje. Vyšší výkonová specifikace neprodlouží výměnný interval oleje. Výměnný interval je dán konstrukcí motoru (např. kvalitou spalování paliva a ne kvalitou oleje).


Olej se kládá hlavně ze dvou složek: základový olej a aditiv

Kdo vyrábí základové oleje?

Základové oleje vyrábí většina velkých a známých společností ve vlastních rafinériích. Výroba kvalitních základových olejů v jedné velké rafinerii a jejich doprava po celém světě je zpravidla levnější než výroba stejného množství oleje v několika "lokálních" rafinériích. Proto také nelze říci, že motorové oleje prodávané v Evropě jsou vyráběny pouze ze základových olejů z evropských rafinerií.

Kdo vyrábí aditiva?

Výroba aditiv je soustředěna v podstatě do dvou velkých aditivárských firem, které vyrábějí kompletní aditiva pro motorové oleje a jiné maziva. Dále pak existují menší firmy, které vyrábějí pouze některé aditiva. Olejářské firmy žádné vlastní aditiva nevyrábí, nemají vlastní receptury. Všechny aditiva totiž nakupují od aditivárských firem. Současně s aditivum dostanou i návod na výrobu motorového oleje (např. smíchat 20% aditiva s 80% toho či onoho základového oleje nebo jejich směsi). Nutno podotknout, že žádný výrobce motorových olejů nezná přesné, ba ani přibližné složení aditivace. Samozřejmostí je, že aditivárská firma prodá stejnou nebo velmi podobnou (upravenou) formulaci aditiv několika olejářské společnostem.

Co z toho vyplývá?

Pokud tedy zobecnit a zjednodušíme uvedená fakta, dá se říci, že co motorový olej, to ve většině případů stejná aditivace, ale jiná ropa. U některých speciálních moderních olejů šla situace tak daleko, že jednotlivé firmy od sebe navzájem nakupují již hotové oleje. Tyto oleje jsou pak úplně stejné, ať už jde o jakoukoliv značku. Podobných případů bude zřejmě přibývat, protože požadavky na kvalitu motorových olejů se stále zpřísňují a vyrobit olej v požadované kvalitě bude stále obtížnější.

Mýtus minerálního, polysyntetické a syntetického oleje

Citace příkladů nesmyslů či mýtů z některých internetových diskusí:

"...15W/40 Je minerál, 10W/40 je polosyntetika a 5W/40 je plná syntetika ..."

"... Minerální oleje rychleji degenerují působením vzdušné vlhkosti a kyslíku ..."

"... V městském provozu se zkracuje výměnná lhůta o 1/3, pokud nepoužíváte plnou syntetiku ..."

Motorové oleje jsou dnes jen dobré. Jaký motorový olej používat a kdy olej vyměňovat / nebo lepší, pokud tedy nebereme v úvahu levné oleje pro staré motory. Každý olej má menší nebo větší podíl minerální složky, i když je na etiketě napsáno "syntetický" nebo "plně syntetický". Některý výrobce na etiketě uvede alespoň "vyrobeno syntetickou technologií" nebo "vyrobeno HT syntézou". Jiní výrobci stále trvají na názvu "plně syntetický olej". V praxi se ukázalo, že nejméně jeden olej SAE 5W-40 známého výrobce je označen jako "plně syntetický". A to přesto, že v něm není ani stopa po syntetickém oleji.

Fenomén syntetika - polosyntetika - minerál

Fenomén syntetických, polosyntetických a minerálních motorových olejů se projevuje iv tom, že tyto termíny jsou často určovány jako viskozitní vlastnosti, tak i jako kvalita olejů. Přitom to spolu vůbec nesouvisí! Z minerálních olejů lze namíchat olej v podstatě s jakoukoli viskozitou. Ta ale nic neříká o kvalitě oleje. Tzv. výkonové vlastnosti, tzn. kvalita olejů, jsou dány především použitými aditivy. To je rozhodující pro konečnou kvalitu motorového oleje. Samozřejmě, také záleží na kvalitě základového oleje.

Kvalita oleje je zřejmá především ze specifikací uvedených na etiketě obalu. Tak například oleje SAE 15W-40, 10W-40, 5W-40 a 0W-40. Každý z nich může mít výkonovou specifikaci ACEA A3/B3, případně i B4. Z toho je zřejmé, že výkon, kvalita a životnost může být naprosto stejná. Rozhodně tedy nemusí platit, že čím je údaj XW nižší, tím je vyšší kvalita a životnost oleje a olej vydrží v motori déle. Toto je opravdu naprostý nesmysl. Oleje SAE 0W-40 nebo 5W-40 mají lepší viskozitní vlastnosti, rychleji se v motoru dopravují na všechna mazaná místa. Ale kvalitou a životností jsou úplně stejné jako oleje SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tzn.: Úspěšně prošly stejnými motorovými testy, kde všechny získávány vyhovující výsledky.

Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to však už nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Vždyť i respektované instituce API, SAE a ACEA na začátku 90. let minulého století vyřadili tyto pojmy ze svého slovníku.

Doporučený motorový olej

Třeba zdůraznit, že výrobce motoru nedoporučuje určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40). Zde si musí volit každý "uživatel" sám podle toho, v jakých provozech auto potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy a po dálnici atd.)., Zda chce šetřit palivo (lehkoběžný olej), nebo podle toho, jakou má spotřebu oleje (viskóznější olej pro utěsnění pístu ve válci).

Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polysyntetický nebo minerální. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka však je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů nebo příslušné autoservisy.

Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace. Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na minimální vysokoteplotní viskozitu (HTHS - High Tepmerature High Shear). To je jediný viskozitní parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by měl být vždy dodržen.

U většiny značek automobilů je výkonnost oleje doporučována podle klasifikace ACEA, většinou pak A2/B2 a A3/B3, resp. i B4. Tyto specifikace dnes splňují téměř všechny běžné motorové oleje, pokud vyloučíme oleje pro starší motory (známý Mogul Super či M6 aj..). Někteří výrobci spoléhají na vlastní specifikaci, nejznámější je koncern VW. Oleje na našem trhu jsou však přizpůsobeny i tímto specifikacím a je opravdu z čeho vybírat. Otázkou však zůstává, zda je nutné vybírat. Mnozí mají svou oblíbenou značku oleje, ale nelze tvrdit, že ten či onen olej je kvalitnější nebo dokonce nejlepší. Vždyť všechny oleje se stejnou specifikací splnily úspěšně motorové testy. Jako ty testy splnily, s jakou rezervou, to ví pouze výrobce oleje, nikoliv už konkurenční firma a už vůbec ne běžný spotřebitel.

Pevnost mazacího filmu

Moment, kdy může dojít k porušení celistvosti filmu, je dán pevností mazacího filmu. Z běžně udávaných parametrů motorového oleje se lze nejlépe orientovat z údajů HTHS (High Temperature High Shear) viskozity. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím je většinou vyšší i pevnost mazacího filmu.

Některé lehkoběžné oleje (většinou SAE 5W-30 a 0W-30) mají sníženou hodnotu HTHS viskozity, která je však stále naprosto dostatečná pro kvalitní mazání většiny moderních motorů. Na pevnost mazacího filmu působí i teplota v motoru. Zvýšení teploty způsobí snížení viskozity oleje a tím se zmenší i tloušťka mazacího filmu. Proto se v tepelně namáhaných soutěžních motorech používají oleje např. SAE 10W-50 nebo 10W-60, aby se i při vyšších teplotách zabezpečila dostatečně silná vrstva oleje mezi třecími plochami. Pro běžné motory je však použití těchto olejů zbytečné a může být pro motoristu i nevýhodné z důvodu vyšší spotřeby paliva.

Vztah mezi HTHS viskozitou a použitelností oleje je možné doložit i na příkladu nových benzinových turbomotorů koncernu VW, které musí být mazány longlife olejem VW 503.01. Tento olej má vyšší HTHS viskozitu (nad 3,5 MPa • s) jako běžnější longlife oleje VW 503.00/506.00/506.01 (2,9-3,5 MPa • s) pro ostatní motory, i když oba oleje mohou být ve stejné viskozitní třídě SAE 0W-30.

V této kategorii nejsou žádné produkty
  • Motorové oleje Shell
  • Motorové oleje Castrol
  • Motorové oleje Total
  • Motorové oleje Elf
  • Motorové oleje Mobil
  • Motorové oleje Valvoline
  • Motorové oleje Dexoll
  • Motorové oleje Dynamax
  • Motorové oleje Ford
  • Motorové oleje Bmw
  • Motorové oleje VW
  • Motorové oleje GM
  • Motorové oleje Mazda
  • Motorové oleje Toyota
  • Motorové oleje Liqui Moly
  • Motorové oleje Nissan
  • Motorové oleje Motul
  • Motorové oleje Repsol
  • Vzduchové filtry
  • Palivové filtry
  • Kabinové filtry
  • Olejové filtry
Nejprodávanější
CASTROL EDGE PROFESSIONAL LONGLIFE III 5W-30 1L
245,00 Kč
skladem
motorový olej
SHELL HELIX ULTRA 5W-40 1L
162,00 Kč
skladem
motorový olej
FORD FORMULA F 5W-30 5L
815,00 Kč
skladem
motorový olej
Založeno na 3 recenzích.
TOTAL QUARTZ 9000 5W-40 1L
140,00 Kč
skladem
motorový olej
FORD FORMULA F 5W-30 1L
165,00 Kč
skladem
motorový olej
Motorové oleje a filtry - 123-olej, © 2017